Houbová čalamáda


 Konečně rostou i u nás!

Né kvůli smaženici, ani obalované nemusíme, ale jakmile jich je víc, dělám čalamádu.
 Včera plný koš, dneska další, za chvíli a v podvečer, kdy byl les prázdný. 
Krásná směska hnědáků, hříbků, křemenáčů, modráků, sem tam klouzek, dokonce i pár lišek. Jasně že i babky. Sbírám všechno, co nemá vespod čárky (mimo lišek)  :).



Čalamádu dělám už roky. Protože skoro denně vařím teplé večeře, používám ji moc ráda a je za chviličku hotovo. Ať už jako směs s masem, které orestuju, někdy přidám nakrájené hlávkové zelí a pórek, jindy fazole, kukřici, chilli, zkrátka co mám, přidávám do rizota, nebo dám na topinky.., jako přílohu bramboráčky, rýži, brambory vařené, opečené, hranolky, pečivo..


Vím že internet je plný receptů nebo má každý ten svůj ověřený, ten můj je tento:

1 - 1,5 kg hub - povařím ve slané vodě 5 minut, propláchnu, scedím
1kg paprik
3/4 kg cibule
1 malý kečup
1 račatový protlak
20 dkg krupicového cukru
2 lžíce soli
1 lžička pepře
1/4 litru octa
1/4 litru oleje
5 kuliček nového koření
5 kuliček pepře
5 hřebíčků
Už ani nevážím, dělám podle oka a chuti, někdy je víc cibule, jindy paprik.., cukr občas nesladí, sůl  nesolí, všimli jste si?

Zpěním cibuli na kolečka, přidám papriky na proužky + další přísady (koření v pytlíčku z gázy), nakonec houby, 5 minut povařím, naplním skleničky, zavařím.

Já zavařuju v troubě na hlubokém plechu s vodou, na horkovzduch 180 stupňů asi tak 15 - 20 minut od doby, kdy začne směs ve sklenicích bublat, podle velikosti sklenice.
Horké vyndám, otočím víčkem dolů a nechám vychladnout.

Vypadá to zdlouhavě a složitě, ale nebojte, když to zvládnu já.. Nejdelší je na to všem krájení zeleniny a čištění hub ;)


Mějte prima dny!


10 komentářů:

  1. Tak to je doslova provokace - asi taky vyrazím. Recept si ukládám, co kdyby se naplnil i můj košík :-). Moc zdravím, HanaL.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdepak provokace, čirá radost z toho, že mě pantáta, který je v lese od rána do večera, vyvez a zrovna i rostly :) I já pozdravení posílám!

      Vymazat
  2. Tak to je výborná inspirace, vypadá to skvěle. Jen najít ty hříbky :-). U nás moc nerostou anebo neumíme hledat :-D. Pěkný podzim R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Listopadko, u nás teprve začaly a my se zrovna trefili na to správné místo ;) Prima dny!

      Vymazat
  3. Čalamáda vypadá dobře, ale já nemám ráda teplou papriku :D Jinak hub u nás roste hodně, stačí se projít za domem kolem cesty a máme košík křemenáčů.
    Přeji hezký podzim a velké houbové úlovky, K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katko, děkuji za pochvalu i návštěvu! Jooo Šumava, tam je krásně i kdyby houby nerostly, natož mít takovou cestu za domem.. ;) Pěkné dny!

      Vymazat
  4. Och huby, tie mám rada na všetky možné spôsoby, len kde ich hľadať? Tento recept mi trochu pripomína lečo s hubami, rada by som ochutnala..... Pekný deň.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ati, třeba budou, teprve jejich čas přichází.. Můj top je s masem a bramboráčky ;) Krásné dny!

      Vymazat
  5. Tiše závidím, neb jsem houbový slepejš - i kdyby mi houbička sama pod nohy skočila, já ji neuvidím. :-) Ale pro případ, že bych se nějakým hnutím osudu dostala k houbám, určitě využiji tvůj recept, protože mi přijde jako fakt dobrý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lado,to jsem moc ráda! A když využiješ, přeju, aby i chutnalo!! Krásný podzim!

      Vymazat